A vállalkozás 2020 szeptemberében alakult, 100% magyar tulajdonban. A cég elsődleges tevékenysége a nem fémes alapanyagból készült közmű csővezetékek vizsgálata, diagnosztikája és állapotfelmérése korszerű és innovatív eszközökkel és berendezésekkel.
Főként az indokolta a vállalkozás létrejöttét, hogy Magyarországon nagyon nagy mennyiségben, kb. a csővezetékek 40-60%-a készült azbeszt cement alapanyagból. Emellett jelentős hosszban – elsősorban nagy átmérőkben – fordulnak elő feszített vasbeton, ún. SENTAB vezetékek is. Ezek a vezetékek 40-50 éve üzemelnek. Ezzel a korral túl vannak az eredetileg tervezett élettartamukon. Az ilyen alapanyagú vezetékek üzemeltetése gazdaságtalan és nem biztonságos. Számos meghibásodás fordul elő, mely a nagy átmérők miatt komoly károkat, akár életveszélyt is okozhatnak, jelentős a hálózati veszteség és sokszor nem garantálható a folyamatos és biztonságos szolgáltatás ellátása.
Az Azbeszt Diagnosztika Kft. célja, hogy ezeket a vezetékeket megvizsgálva olyan információkat biztosítson az üzemeltető cégeknek, mely alapján azok képesek lesznek meghatározni a vezeték további sorsát, segítik a döntéshozatalt a további intézkedésekről.
- milyen általános állapotban van a vezeték?
- vannak-e belső leválások, esetleg lerakódások a csővezeték falán?
- a külső csőfal mentén találhatóak-e üregek, melyek szivárgási helyekre, ágyazati tömörségi hibákra utalhatnak?
- tapasztalható-e a korrózió a betoncsövek acél huzaljaiban?
- Láthatóak-e tömörségi, illesztési, mechanikai sérülésekből eredő hibák?
Ezen információk birtokában meghatározható a vezetékekkel kapcsolatos további teendők, melyek a következők lehetnek:
- a vezeték bizonyos ideig még kevés ráfordítással, biztonságosan üzemeltethető
- A vezeték további működése bizonytalan, kockázatos
- No-Dig eljárással javítható, használható (megfelelő fizikai szilárdságú)
- a vezeték teljes cseréje indokolt
A feladatok végrehajtása, elvégzése:
Az említett alkalmazások két különböző vizsgáló robotra lettek telepítve.
Az kisebb méretű csövekhez alkalmazható robot az ACPS d250-500mm mérettartomány között működik, CCTV és PPR rendszerek vannak telepítve rá.
Mindkét robotot egy kifejezetten erre a célra kialakított és egyedi módon átépített 3,5 tonnás kisteherautóban tudjuk szállítani és a vizsgálatok közben vezérelni, irányítani.A járműben emelő daru is elhelyezésre került, mellyel az egyenként kb. 150Kg-os robotokat a szerelvényaknába tudjuk helyezni, illetve a vizsgálat végeztével visszaemelni a teherautóba.
Beszerelésre került egy összetett informatikai állomás is, mely a különböző egységeket vezérli. A robotok irányítása egy 1000m hosszú kábeldobon keresztül történik, mely egyben a tápellátását, az adatátvitelt, a távolság meghatározást is segíti, továbbá probléma esetén ezzel hozható ki a robot a csővezetékből.
A vizsgálatokat a műszaki menedzser irányítja, akit a körülmények függvényében 3-5 fő technikus segít a munkában.
A vizsgálatok elvégzésnek feltétele, hogy a vezeték leürített állapotban álljon rendelkezésre, valamint a szerelvényaknában a tolózár, illetve egyéb szerelvények ki legyenek emelve, mert a robotokat ezek helyén keresztül tudjuk a csővezetékbe juttatni.
A vizsgálat során összegyűjtött mérési adatokból készül el a vizsgálati jelentés.
A jelentés főbb tartalmi elemei:
- szöveges leírás a vizsgálattal érintett vezeték és az üzemeltetés körülményeiről, tulajdonságairól
- grafikonos megjelenítés a csővezeték faláról, üregekről méretekkel
- csőkeresztmetszeti képek megjelenítése meghatározott távolságok alapján méretekkel
- táblázatos elemzés a kamerás felvételek alapján, NASSCO PACP szabvány szerint